Stap 2: Evalueren + selecteren van leverancier
De tweede stap is de evaluatie en selectie van de leverancier. De eerste initiele selectie wordt uitgevoerd gebaseerd op marktkennis, reputatie en toegankelijkheid tot de leverancier.
Vaak worden gegevens uit het marktonderzoek gebruikt voor de eerste selectie. In een uitgebreid inkoopproces is de eerste stap van de leveranciersselectie de RFI (Request For Information) Hierbij wordt op basis van algemene eisen en de specificatie van het product of de dienst, onderzocht welke leveranciers geschikt zijn om deel te nemen aan de volgende stap, de RFP (Request For Proposal) De RFP bevat alle informatie die de leverancier nodig heeft om een offerte te maken.
Eindresultaat
Het eindresultaat van deze fase is, afhankelijk van de strategie en het type inkoper, een of twee leveranciers die het beste voldoen aan de behoeften en die min of meer gelijk zijn in het product of de dienst die zij aanbieden. Als de prijzen en andere commerciele voorwaarden dicht bij elkaar liggen, zullen er twee leveranciers overblijven. Indien dit niet het geval is, zal er in het gemiddelde tactische inkoopproces 1 leverancier overblijven wanneer het inkoopteam naar de volgende stap gaat.