Inkooptraining voor verkopers: Leer hoe een inkoper denkt en handelt.

Wat beweegt inkopers? Gaat het echt alleen maar om de prijs en hoe ga je daar dan mee om?

Leer inspelen op de inkoopstrategie

Tijdens deze inkooptraining kruipt u in de huid van de inkoper en ervaart u hoe een inkoper naar uw markt kijkt. In welke situatie zit hij en wat is er belangrijk? Leer hoe een inkoper zijn strategie bepaalt en hoe hij naar verkoop kijkt. Welke types verkoper passen er bij welke inkoper?

Beïnvloeden van de inkoper en zijn omgeving

Hoe werkt het inkoopproces en hoe en wanneer kunt u hier het beste invloed op uitoefenen? Wat is er belangrijk in welke fase van het inkoopproces en hoe komt u bij de juiste spelers aan tafel? Afhankelijk van de inkoopstrategie wordt het inkoopproces op een andere manier uitgevoerd en met andere doelen. Ook zijn er andere spelers in het veld. U leert deze situaties te herkennen en te bepalen wat er op welk moment belangrijk is om op een juiste manier aan te sluiten bij de inkoper.

Waarde verkopen aan een inkoper

De inkoper is niet de gebruiker van uw product of dienst. Hij kijkt hierdoor op een geheel eigen wijze naar uw toegevoegde waarde. Wat is er belangrijk voor een inkoper als hij kijkt naar de waarde van uw product of dienst? Hoe kunt u dit het beste overbrengen en op welk moment in het inkoopproces? U leert hoe een inkoper naar waarde kijkt en wat hij daarin belangrijk vindt. Dit helpt u om de taal van de inkoper te spreken en de waarde van uw product of dienst op een juiste wijze te presenteren zodat u wel aansluiting vindt bij de inkoper en een gesprek kunt hebben over andere zaken dan de prijs alleen. Het stelt u in staat om samen met de inkoper de meest optimale oplossing voor beide partijen te vinden.

InschrijvenDownload

Wat levert deze training u op?

Resultaat

Deelnemers geven aan na deze training een beter resultaat te behalen. 70% van de deelnemers geeft een jaar na de training aan dat het resultaat is gestegen. Gemiddeld met 15% En dat geldt ook voor hun klanten, want dat is toegevoegde waarde leveren.

Minder tijdsbesteding

U kunt de verschillende types inkooporganisatie, inkopers en inkoopstrategieën herkennen. U weet hoe u daar het beste mee om kunt gaan en begrijpt hoe een inkoper denkt en handelt.  U weet hoe u er achter kunt komen wat hem drijft.  U kunt de juiste “knoppen” vinden om aan te draaien.  Door deze juiste focus kost een salestraject minder tijd en bereikt u sneller resultaat.

Betere klanten

Omdat u de inkoopstrategie en de werkwijze van de inkoper kent en heeft geleerd hoe met hem te onderhandelen, kunt u een bredere range aan sales strategieën ontwikkelen en uw onderhandelingsvaardigheden en tactieken verbeteren.  Met de kennis uit deze inkooptraining kunt u uw organisatie onderscheidend positioneren, meer toegevoegde waarde bieden en de relatie met uw opdrachtgever verdiepen.

Gemiddelde tevredenheid met de training94%
Aantal deelnemers dat angeeft na de training betere resultaten te behalen.70%
Gemiddelde stijging van het resultaat na de training15%
Deelnemers die de training aanbevelen100%
Very different approach to that of standard sales training- Phillip Isabelle, Product Development Manager, LeasePlan Corporation N.V.
Provided a good structure to use with many prospects. Great day with colleagues and great trainer- Catherine Hiles, Account Director New Business, Leaseplan UK
Aligned perfectly for long term strategic prospecting- Andrew Johnston, Business Development Director, LeasePlan UK
Role play provided great opportunity to practice, best feature of the day- Richard Christensen, Leaseplan New Zealand
The best was the feed-back from a professional (Anton) after the role-play - Heiko Grabolle, Key Account Manager Sales, Leaseplan Deutschland
My team will be more effective in closing the sale- Maura Geerstma, Senior Vice President, Sales – EMEA, BCD Travel
+CLICK!

Oefen op een echte inkoper

Het meest populaire onderdeel van de inkooptraining is wel het praktijkgedeelte. (zie ook: ervaringen en referenties) U krijgt de kans om te oefenen op een echte zeer ervaren inkoper, die ook nog verstand van trainen heeft! Op basis van “waar gebeurde” praktijk cases kunt u het geleerde van de ochtend in de middag in de praktijk brengen.

Hoe ga je om met een professionele inkoper?

Regelmatig merken wij inkopers dat verkopers en marketeers niet weten hoe ze met een inkoper moeten omgaan. Veelal is de perceptie dat het inkopers alleen maar om de prijs gaat. Inkopers zijn niet over een kam te scheren maar we kunnen ze beter begrijpen als we ze onderscheiden in 4 types die afhankelijk van hun strategie en hun organisatie op een bepaalde manier handelen.

De Inkooptypes

Het gedrag van de inkoper wordt in grote mate bepaald door het moment waarop de inkoper betrokken wordt in het inkoopproces èn de mate waarin de inkoper geïntegreerd is in zijn organisatie. Anders gezegd: de invloed die de inkoper kan uitoefenen binnen het inkoopproces.

Als we deze dit goed analyseren dan kunnen we ze ontdekken: de Prijskoper, de Tacticus, de Verwerver en de Pionier. Vier verschillende Inkooptypes met ieder hun eigen aanpak en werkwijze. Elk type inkoper heeft zijn eigen werkwijze, tactieken en methodes. U komt alles te weten over de verschillende types inkoper en leert hoe u met ze om moet gaan. Waar komen ze vandaan en hoe kunt u ze herkennen.

incompany trajecten

Praktijk

U leert praktisch te herkennen met welk type inkoper u te maken heeft en wat zijn strategie is. U oefent met de verschillende manieren waarop u een inkoper kunt aanpakken. Daarbij krijgt u feed-back van een ervaren inkoper!

Onderhandelstrategie

Wist u dat een inkoper zijn onderhandelstrategie laat afhangen van het type verkoper dat hij denkt dat u bent? Hoe bereid een inkoper zijn onderhandelingen voor en welke strategieën en tactieken gebruikt hij daarbij? Hoe kijkt hij tegen verkopers aan?

Inkoopstrategie en inkooptactieken

Afhankelijk van de organisatie hanteert de inkoper ook verschillende strategieën. Welke strategie hanteert de inkoper nu voor uw productgroep en hoe bepaalt hij die? Welke tactieken horen daarbij?

category management +CLICK! open
inkopers

Ook In-Company

De training inkoop voor verkopers kan ook in-company worden gegeven en is dan geheel op maat voor uw branche:

  • In het Nederlands, Duits en Engels
  • Op maat gemaakt voor uw organisatie
  • Met inkoopspecialisten voor uw branche
  • Op uw praktijk toegesneden cases en voorbeelden

Inkoop training voor verkopers

De training duurt 1 dag. De ochtend bestaat uit inkooptheorie en praktische oefeningen. In de middag oefent u de theorie door praktisch te onderhandelen met een ervaren inkoper.

+CLICK hier voor de data van de volgende trainingen.  De kosten zijn € 550,- per deelnemer inclusief lunch. Aanmelden kan via info@Clicktrainingen.nl of het menu op deze site.

Wilt u meer informatie? Download onderstaand de brochure:

Download

De meest gevraagde trainingen:

+ Inkooptraining voor Verkopers

+ Inkooptraining voor Verkopers

Leer hoe de verschillende type inkopers denken, werken en hun strategie bepalen Breng deze kennis in praktijk door tijdens de training te oefenen met een ervaren inkoper.

+ Waarde verkopen

+ Waarde verkopen

Tijdens de training Value Based Sales & Account Management leert u  hoe u de toegevoegde waarde van uw product of dienst voor uw klant kunt bepalen en dit succesvol overbrengt aan uw klanten.

+ De Onderhandelgame

+ De Onderhandelgame

Wie bereikt het beste resultaat voor zijn organisatie, zijn team maar ook voor zichzelf? In deze onderhandeltraining gaat het om het resultaat.

+ Category Management

+ Category Management

Maak binnen 3 maanden Category Plan en leer hoe een diepgaande analyse kan leiden tot een grote bijdrage aan de business.

+ Leads Genereren

+ Leads Genereren

De training leads genereren is gebaseerd op de kennis die +CLICK heeft van inkooporganisaties, het inkoopproces en de waardeketen bij uw klanten. Na deze training bent u in staat om de leads te genereren waarvan u weet op welke wijze u waarde kunt toevoegen. U weet hoe u van deze leads klanten kunt maken in een vroeg stadium van het inkoopproces.

Trainers

Trainers

De trainers van CLICK! hebben allen meer dan 15 jaar praktijkervaring in het vakgebied waarin ze training geven. Ze kunnen dus als geen ander de link leggen tussen uw praktijksituatie en de theorie.

Ontvang gratis de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen tussen inkoop en verkoop

SCHRIJF U GRATIS IN